I henhold til EU forordning 261/2004 om ”Denied boarding” har EU/EØS flyselskap følgende forpliktelser overfor deres kunder:
· Om booking til tidligst mulig avgang – evt. på annet flyselskap. Etter kundens ønske alternativ refusjon av flybillettens pris.
· Forpleining og hotellovernatting/-er
Avbestilling
Hendelsen er ikke dekningsberettiget. Kundene bes kontakte reisebyrå og eller flyselskap. Hvis reisen starter på Island, vil det kunne være dekning der forsikrede ikke kan komme seg til flyplassen (naturkatastrofe), og ikke får refusjon fra flyselskapet
Forsinket fremmøte og flyforsinkelse
Dekningen omfatter ikke naturkatastrofer, og askeskyene er heller ikke å betrakte som dårlig vær.
Dekningen kan ut fra rimelighetshensyn bli aktuell for de kunder som befinner seg på Island da luftrommet ble stengt, da disse befinner seg i et område som er direkte rammet. Hvis flighten er avlyst vil flyselskapet være forpliktet til å ombooke, se ovenfor.
PRIVATE REISEFORSIKRINGER
Avbestillingsforsikring
Hendelsen er ikke dekningsberettiget.
Ved henvendelser fra kunder, som ikke ønsker å reise, må vi henvise til flyselskapet.
Hendelsen er ikke dekningsberettiget.
Ved henvendelser fra kunder, som ikke ønsker å reise, må vi henvise til flyselskapet.
Reiseforsikring
Hendelsen er ikke dekningsberettiget.
Hendelsen er ikke dekningsberettiget.
Jon Magnusson/Getty Images
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar