
I 2009 byttet 483 000 forsikringsselskap i Norge. I 2010 økte dette med 79 000 til 562 000. – Disse tallene illustrerer at konkurransen i skadeforsikring har blitt sterkere. Flere aktører i markedet bidrar til større kamp om kundene, sier kommunikasjonsdirektør Leif Osland i FNO.
I følge undersøkelsen TNS Gallup utførte for FNO byttet 15,6 % av kundene selskap i 2010.
Spesifisert under dette er følgende aldersgrupper:
Alder %
15-29 | 19,0
30-44 | 19,0
60 + | 13,4
Videre taler undersøkelsen for at det er blitt lettere å bytte selskap, 54 % oppgir at det er en enkel sak, mens kun 13 % synes dette er vanskelig. Nettopp dette er en av flere tiltak som har som mål å fremme konkurranse i forsikringsmarkedet, bla. er følgende iverksatt:
- Etablering av flere nye skadeforsikringsselskaper i løpet av de siste årene
- Oppmykning av oppsigelsesreglene i forsikring fra 2006, slik at en kan skifte selskap når en vil
- Tiltak i forsikringsnæringens egen regi fra 2007 som gjør det enklere å skifte selskap.
- Nye regler fra begynnelsen av 2008, med krav om at det opplyses om både årets og fjorårets pris på årets premievarsel
- Det har blitt enklere å sammenligne priser og forsikringsvilkår som følge av tiltak i næringens regi og gjennom opprettelsen av finansportalen.no.
Videre fremgår det av resultatene at kun 3 % har brukt skadeforsikringsdelen av finansportalen. – Skadeforsikringsdelen av finansportalen ble i 2009 videreutviklet som et resultat av et samarbeid mellom finansportalen.no, næringen og Forbrukerrådet. I 2011 skal det legges inn en priskalkulator på de forsikringsproduktene villa-, innbo- og motorvogn. Dette bør bidra til flere benytter portalen. Pris på reiseforsikring inngår i portalen allerede i dag, sier Osland.
Artikkelen er hentet fra fno.no
Bildet er hentet fra ccnetpay.com
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar